E hét pénteki Handycap rovatunkban, mely október 6-tól 13 órai kezdettel hallható de továbbra is péntekenként, három érdekes témát dolgoztunk fel pontosabban az érdemi munka Szörényi Tibi barátom nevéhez fűzödik, mivel nekem technikai probléma adódott, konkrétan: elromlott MP3-felvevőm akkumulátora, így nem tudtam saját anyaggal előrukkolni, s másik munkahelyemen a délutános műszak kezdete nem teszi lehetővé, hogy élő adásban részt vegyek az új műsoridőben hallható adásban, így ezen túl e műsorban legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint csak felvételről tudok majd szólni a Hallgatókhoz.
Tibi első beszélgetőtársa Fodor Ágnes, a Látássérültek Közép-magyarországi Regionális Egyesületének Elnöke volt, akivel Tibi egy, a héten megrendezésre került sajtótájékoztató keretében beszélgetett. E sajtótájékoztatót e hét szerdán délelőtt rendezték a Mozgássérültek Budapesti Egyesületének Budai Információs Központjában, melyen részt vett többek között az épülő 4-es metró néhány képviselője, a MEOSZ (Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége) néhány munkatársa, a téma a fogyatékossággal élő emberek akadálymentes tömegközlekedése volt. Az Elnök Asszony röviden beszélt az Egyesületről, mely 2004. őszén alakult az akkori Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége akkor teljesjogú önállósággal rendelkező Megyei Szervezeteiből. Az Egyesület azóta kiemelten foglalkozik e témával, szakmai kapcsolatot tart a különféle közintézmények, illetve a tömegközlekedési vállalatok illetékeseivel. Továbbá az Elnök Asszony említette még, hogy immár három helyen létezik regionális ügyfélszolgálati iroda, ahová az érdeklődők segítségért fordulhatnak: Budapesten, Budaörsön és Cegléden. Ezen kívül telefonos segélyszolgálatot is működtetnek, és van lehetőség gépkocsival történő szállítást is igényelni, ha valakinek erre van szüksége. Az Egyesület elérhetőségei: telefon: 06 1 384-5506, honlap: http://www.vgyke.com.
Szörényi Tibi következő beszélgetőtársa Szigeti Ottó Tibor, aki mozgáskorlátozott emberek számára gépkocsikat alakít át úgy, hogy speciális karok segítségével kézzel lehessen vezetni azokat. A pedálokról un. oldható kötéssel egy kéziszettre irányítja át a vezérlést, így, ha valaki vissza szeretné alakítani a gépkocsit, akkor ezt egyszerűen megteheti, és azután nyoma sincs annak, hogy korábban mozgáskorlátozott ember használta. Tibor azt is hozzátette, hogy sajnos egyre több a sérült ember, így erre egyre nagyobb szükség van. Mire ahogy Tibi fogalmazott ennek van egy előnye, hogy egyre több munkája lesz mire Tibor hozzátette: sajnos A gépkocsik kialakításánál természetesen figyelembe veszi a leendő tulajdonos testi adottságát. Tibor végül elmondta, hogy ő 1975-ben szenvedett súlyos autóbalesetet, melynek következtében rokkant nyugdíjas lett, így maga is átélte/átéli ezeknek az embereknek a helyzetét. Jelenleg bármilyen gépkocsit, a személygépkocsitól a mikróbuszig - bizonyos időhatáron belül át tud alakítani. Személygépkocsiknál egy-egy átalakítás egy napig tart: reggel átadják a gépkocsit, s ha minden jól megy, aznap délután el is vihetik. Tibornak jelenleg egy alkalmazottja van, korábban egyedül dolgozott, de mára megromlott egészségi állapotának következtében vált szükségessé a segítő társ számára. Ha bárki szeretné megtudni Tibor elérhetőségét, akkor a http://www.sargavonal.hu oldalon megtalálhatja hírdetését.
Végezetül Tibi egy sajtóközleményt olvasott be, amely a következő íme:
KÉT MAGYAR LÁTÁSSÉRÜLT FIATAL NOVEMBER 5-ÉN A MAGYAR TŰZOLTÓK SEGÍTSÉGÉVEL MARATONIT FUT A NEW YORK CITY MARATONON
Különleges és izgalmas eseménynek néz elébe két vak honfitársunk, kik a világ legrangosabb maratoni versenyén vehetnek részt NewYorkban, amelyre többek között a profi kerékpáros, Lance Armstrong is készül. A különlegességet nem csak a verseny atmoszférája, útvonala adja, hanem az a tény is, hogy ezen a versenyen évek óta 35 ezren felüli a rajtolók száma, és azért csak ennyien, mert több nevezést nem fogadnak a szervezők, így a jelentkezők közül sorsolással döntenek, melyre a maratonisták tízezrei évekig várnak. A New York Maraton atyjaként számon tartott, magyar származású hosszútávfutó Fred Lebow által kezdeményezett sporteseményen 36 évvel ezelőtt még alig néhány százan álltak rajthoz, hogy azután az évek múltával ez legyen a világ egyik legnagyobb, de mindenképpen a legpatinásabb maratoni távja. A new york-i maratont lefutni olyan a futás szerelmeseinek, mint a hegymászóknak egyszer feljutni a Mount Everestre vagy a sífutóknak teljesíteni a Väsaloppet-et Svédországban. A magyar részvétel további érdekessége, hogy a két látássérült futót magyar tűzoltók - akik a külföldi tűzoltók közül elsőként kaptak meghívást az Achilles világszervezettől - kísérik a 42 195 méteres távon. A magyar tűzoltók és fogyatékkal élők meghívására azután került sor, hogy tavaly több mint 300 New-York-i tűzoltó kísérte a maratoni futás mozgássérült résztvevőit, mellyel emlékezni kívánnak a 2001. szeptember 11-i New York-i támadás tűzoltó áldozataira, illetve mindazokra a hősökre, akik mentési munkálataik során veszítették életüket világszerte. Az Achilles világszervezet küldetése a testi fogyatékossággal élő személyek sportversenyeken való részvételének elősegítése, számukra a személyes sikerek eléréséhez szükséges lehetőségek biztosítása. Az Achilles Atlétikai Klubot (ATC) egy Dick Traum nevű amputált lábú férfi alapította azért, hogy fogyatékkal élő társait különböző, nagy tömegeket megmozgató sportversenyeken való részvételre buzdítsa, mely törekvés eredményként e két fiatalember ezen a nagyszerű sporteseményen képviselheti hazánkat. A futók részvételét a New York City maratonon támogatja: